דימום זגוגיתי

רוב חלל העין מלא בג'ל שקוף שנקרא זגוגית. דימום בעין מסיבות שונות יכול לחדור לזגוגית ולגרום לה להיות פחות שקופה. מצב זה מכונה דימום זגוגיתי. הדימום הזגוגיתי מפריע מאוד לראיה ואף יכול לגרום לעיוורון, אך אינו מסוכן כשלעצמו. לעיתים הדימום הזגוגיתי הוא התייצגות של מצב או מחלה המחייבים טיפול דחוף. כשם שהדימום הזגוגיתי מפריע למטופל לראות, כך הדימום הזגוגיתי פוגע ביכולת לבדוק את העין.

הגורמים לדימום זגוגיתי

רטינופתיה סכרתית

AMD – ניוון רשתית הקשור לגיל

חבלה או ניתוח בעין

CRVO/ BRVO חסימה בורידי הרשתית

CRAO/ BRAO חסימה בעורקי הרשתית

קרע או חור ברשתית

מחלות רשתית או כלי דם

התסמינים של דימום זגוגיתי

• טשטוש ראיה עד כדי עיוורון

• ראית קווים או נקודות שחורות שמתגברים

מתי צריך לטפל בדימום זגוגיתי

בחלק מהמקרים דימום זגוגיתי קל יכול להספג מעצמו ללא טיפול בתוך כמה שבועות או חודשים. במקרים אחרים הדימום יכול להתמיד לזמן ארוך יותר ואף להחמיר. לעיתים הדימום הזגוגיתי משני למחלה או מצבים המחייבים טיפול דחוף. כשיש דימום זגוגיתי לא ניתן להשלים בדיקה מלאה של העין, וצריך להיעזר בבדיקת אולטרסאונד. אפשר להציע ניתוח לדימום זגוגיתי כאשר יש דימום זגוגיתי שאינו מתפנה מעצמו בתוך זמן סביר, כאשר הדימום הזגוגיתי מפריע לטיפול בעין, וכאשר הדימום הזגוגיתי מפריע מאוד (למשל דימום זגוגיתי בעין הטובה).

הטיפול בדימום זגוגיתי

הטיפול בדימום זגוגיתי הוא ניתוח ויטרקטומיה, שבמהלכו מפנים את הזגוגית יחד עם הדימום.

הניתוח מבוצע בדרך כלל בהרדמה מקומית עם טשטוש קל ואורך כשעה. במהלך הניתוח העין מורדמת ולא חשים בכאב, ואפשר לתקשר עם הצוות הרפואי תוך כדי הניתוח.

במהלך הניתוח נעזרים במכשירים מתקדמים בקוטר של כ- 0.5 מ"מ, ובאמצעותם מגיעים לחלל הזגוגית. מנקים את חלל העין היטב ומסירים את הזגוגית ואת הדם. בתום השלב הזה הראות משתפרת מאוד, וניתן לבדוק את הרשתית בדיקה יסודית. אם במהלך הבדיקה מתגלים קרעים ברשתית או רטינופתיה איסכמית ניתן לטפל בלייזר. בתום הניתוח המטופל משתחרר לביתו עם עין חבושה. אחרי הניתוח לא צפוי כאב, אך במקרים רבים יש תחושה קלה של אי נוחות או גוף זר בעין שחולפת בתוך כמה ימים או כמה שבועות.

ניתוח ויטרקטומיה מודרני נחשב לבטוח מאוד, אך כמו כל פעולה רפואית הוא כרוך בסיכון. הסיכונים העיקריים הם זיהום, דימום, פגיעה ברשתית, צורך בניתוחים חוזרים, פגיעה בעפעפיים, צריבה ותחושת יובש בעיניים. גם אם מופיעים סיבוכים ברוב המקרים ניתן לטפל בהם בהצלחה תוך שמירה על ראיה טובה.